STREFA NAUCZYCIELA

PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4

z Oddziałami Integracyjnymi
im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA

 

Czynności Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4

podejmowane w postępowaniu kwalifikacyjnym

na kolejny stopień awansu zawodowego


NAUCZYCIEL MIANOWANY


Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela 
(Dz.U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 i Nr 137, poz. 1304 oraz Dz.U. z 2004r. Nr 179, poz. 1845)

Pozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego 
przez nauczycieli (Dz.U z 2004 r. Nr 260, poz. 2593)


Rozpoczęcie stażu przez nauczyciela kontraktowego

  • Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole dwóch lat od dnia nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
  • Nauczyciel kontraktowy rozpoczynający staż na stopień nauczyciela mianowanego zobowiązany jest do złożenia do dyrektora szkoły stosownego wniosku
    o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela minowanego. Wniosek taki należy złożyć w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
  • Jeżeli wniosek złożony zostanie po upływie tego terminu, nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego.
  • Staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 2 lata i 9 miesięcy, jedynie nauczyciele posiadający co najmniej stopień naukowy doktora mogą ubiegać się
    o stopień nauczyciela mianowanego po odbyciu stażu w wymiarze 1 roku
     i 9 miesięcy.
  • Staż oznacza okres zatrudnienia nauczyciela w szkołach, w wymiarze co najmniej
    1 obowiązkowego wymiaru zajęć, rozpoczętego i realizowanego w trybie i na zasadach określonych w przepisach rozdziału 3a ustawy Karta Nauczyciela.
  • Zatrudnienie nauczyciela powinno być zgodne z posiadanymi przez niego kwalifikacjami.
  • Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku nauczyciela, dyrektor szkoły wyznacza opiekuna stażu, którym może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany.
  • Zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności
    w zakresie przygotowania i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego, prowadzenie lekcji otwartych dla stażysty oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.

Zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego nauczyciela

  • Nauczyciel kontraktowy rozpoczynający staż zobowiązany jest do opracowania własnego planu rozwoju zawodowego, obejmującego cały okres trwania stażu.
  • W przygotowaniu planu rozwoju zawodowego nauczycielowi kontraktowemu pomocy udziela wyznaczony przez dyrektora szkoły opiekun stażu.
  • Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego powinien w szczególności uwzględniać wymagania na stopień nauczyciela mianowanego, określone w par. 7 ust. 1 rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego , tj.:
    --uczestniczyć w pracach organów szkoły
    związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu  oraz potrzeb szkoły ;
    --samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
    pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe;
    --poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli,
    o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 Karty Nauczyciela - przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż;
  • Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktoowego powinien być dostosowany do zainteresowań i predyspozycji nauczyciela oraz uwzględniać potrzeby danej szkoły i środowiska lokalnego.
  • Plan rozwoju zawodowego nauczyciel przedstawia dyrektorowi najpóźniej do
    20 września.
  • W sytuacji gdy w ocenie dyrektora szkoły przedłożony przez nauczyciela kontraktówego plan rozwoju zawodowego wymaga korekty bądź uzupełnienia, może on zwrócić nauczycielowi plan w celu dokonania wskazanych zmian.
  • Dyrektor zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
  • Czynność zatwierdzenia przez dyrektora szkoły planu rozwoju zawodowego nauczyciela zostaje udokumentowana w planie rozwoju zawodowego nauczyciela,
    w którym dyrektor szkoły zamieszcza informację o terminie zatwierdzenia planu, opatrzoną własnoręcznym podpisem oraz pieczęcią.

Zbieranie przez dyrektora szkoły informacji o realizacji zadań zaplanowanych przez nauczyciela i efektach prowadzonych przez niego zajęć

  • Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi możliwość obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, a także udział w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły.
  • Dyrektor szkoły tworzy odpowiedni klimat dla realizacji zaplanowanych przez nauczyciela odbywającego staż działań i przedsięwzięć oraz służy nauczycielowi pomocą w razie pojawienia się ewentualnych trudności w ich realizacji.
  • Dyrektor szkoły prowadzi monitoring stażu nauczyciela, polegający głównie na obserwacji nauczyciela podczas wykonywania zaplanowanych zadań w szkole.
  • Dyrektor szkoły nakłada na nauczyciela obowiązek składania rocznego sprawozdania.
  • Po zakończeniu stażu, w terminie 30 dni, nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.
  • Sprawozdanie powinno zawierać nie tylko opisanie i potwierdzenie realizacji zaplanowanych na okres stażu zadań, ale powinno również zawierać refleksje 
    i wnioski dotyczące efektów tych działań.

Przerwanie stażu i jego kontynuacja

  • Czasowa niezdolność do pracy spowodowana: chorobą, zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy oraz urlopem innym niż wypoczynkowy, trwająca nieprzerwanie dłużej niż 1 miesiąc powoduje przedłużenie stażu o ten okres.
  • W przypadku nieobecności nauczyciela dłuższej niż 1 rok nauczyciel zobowiązany jest do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.
  • W sytuacji gdy staż ulegnie przerwaniu, dyrektor szkoły zawiadamia o tym fakcie nauczyciela.
  • Nauczyciel kontraktowy może przerwać staż  z innych przyczyn, na swój wniosek, 
    w każdym czasie. W takim przypadku, chcąc ponownie ubiegać się o awans zobowiązany będzie do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

Sporządzenie oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu

  • Ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu zostaje ustalona przez dyrektora szkoły w terminie 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa 
    w rozdz. 3 pkt e, f.
  • Przed ustaleniem oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor zapoznaje się z projektem oceny przygotowanym przez opiekuna stażu oraz zasięga opinii Rady Rodziców.
  • W razie braku opinii Rady Rodziców w wyznaczonym 14-dniowym terminie, dyrektor dokonuje tej oceny bez stanowiska Rady Rodziców.
  • Przy ustalaniu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor szkoły analizuje stopień realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela na podstawie własnych obserwacji oraz sprawozdania nauczyciela  za okres stażu 
    i sprawozdania opiekuna stażu.
  • Oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu dyrektor szkoły dokonuje na piśmie.
  • W przypadku otrzymania negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu nauczyciel ma prawo odwołania się, w przeciągu 14 dni od daty otrzymania oceny, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  • W przypadku gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest negatywna, za zgodą dyrektora szkoły może on odbyć jeden dodatkowy staż, w wymiarze 9 miesięcy. Ponowny staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywa się na takich samych zasadach.

Postępowanie egzaminacyjne

  • Nauczyciel kontraktowy w roku, w którym uzyskał pozytywną ocenę dorobku zawodowego za okres stażu składa do organu prowadzącego szkołe wniosek 
    o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
  • Niedotrzymanie tego terminu skutkuje koniecznością ponownego odbycia stażu 
    w pełnym wymiarze.
  • Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego spełnia wszystkie wymogi formalne i został złożony do dnia 30 czerwca, postępowanie egzaminacyjne zostaje podjęte i zakończone do dnia 31 sierpnia tego roku szkolnego.
  • Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego spełnia wszystkie wymogi formalne i został złożony po 30 czerwca, ale przed 31 października, postępowanie kwalifikacyjne zostaje podjęte i zakończone do końca grudnia tego samego roku kalendarzowego.
  • Postępowanie egzaminacyjne rozpoczyna się od analizy formalnej dokumentacji, która powinna zawierać:
    --dokumenty potwierdzające posiadanie kwalifikacji zawodowych lub poświadczone kopie tych dokumentów, a także akt nadania stopnia awansu zawodowego;
    --zaświadczenie dyrektora szkoły o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz zajmowanym przez niego stanowisku w okresie odbywania stażu; w przypadku nauczyciela, który w okresie odbywania stażu zmienił miejsce zatrudnienia, oraz nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach, w każdej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć, łącznie w wymiarze co najmniej połowy obowiązującego wymiaru zajęć, należy załączyć zaświadczenia ze wszystkich szkół, w których nauczyciel był zatrudniony w okresie stażu, o ile nie jest możliwe udokumentowanie zatrudnienia świadectwami pracy;
    --zatwierdzony plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z jego realizacji;
    --ocenę dorobku zawodowego za okres stażu
  • Jeżeli organ prowadzący szkołę, do którego nauczyciel kontraktowy złożył  wniosek 
    o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego stwierdzi, iż wniosek oraz załączona dokumentacja spełniają wymogi formalne, powołuje Komisję Egzaminacyjną do przeprowadzenia egzaminu.