PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 z
Oddziałami Integracyjnymi im. św. KAZIMIERZA JAGIELLOŃCZYKA
Prezentujemy
fragmenty programu.
Całość jest dostępna w bibliotece.
SZKOLNY
PROGRAM
POMOCY UCZNIOM
Z PROBLEMAMI EDUKACYJNYMI
opracowany
przez
K. Głuch, A. Machnio, M. Machnio, J. Marczewską, A.
Mazurkiewicz, M, Weselak, E. Wiosnę
"Pochwalcie
najskromniejsze dzieło
najskromniejszego
z waszych uczniów"
C.
Freinet
Niepowodzenia
szkolne uczniów stanowią część procesu
wychowawczo-dydaktycznego. Są związane przede wszystkim z
cechami osobowości i rodzajem stosunków ze środowiskiem. Takich
uczniów charakteryzuje nieumiejętność kierowania własnymi
procesami psychicznymi, tj. uwagą i pamięcią, nie wykazują
głębszych zainteresowań problemami i przedmiotami , a ich słaba
aktywność myślowa staje się przyczyną postawy
bierności i rezygnacji. Jednocześnie obawa przed publiczną
oceną, krytyką lub ośmieszeniem wywołuje u nich lęki
i nerwice, tworząc krąg zależności
przyczynowo-skutkowych.
Na
powstawanie niepowodzeń dzieci w szkole mają również wpływ
warunki materialne, niekorzystne stosunki rodzinne i wadliwe metody
wychowawcze rodziców. To wszystko powoduje, że trudności słabego
ucznia narastają do tego stopnia, że nie jest on w stanie ich
przezwyciężyć bez fachowej pomocy z zewnątrz.
Program
pomocy słabym uczniom ma na celu zapobieganie negatywnym skutkom tych
niepowodzeń, wyrównywanie szans edukacyjnych zgodnie z możliwościami
uczniów.
Cele
programu:
-
Zapobieganie
niepowodzeniom szkolnym uczniów,
-
Pomoc
w osiągnięciu sukcesu uczniom mającym trudności
szkolne.
-
Podnoszenie
poziomu jakości pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły.
-
Spodziewane
efekty:
-
Uczeń
osiąga lepsze wyniki w nauce
-
Uczeń
potrafi pokonać napotkane niepowodzenia szkolne.
-
Uczniowie
osiągają lepsze wyniki sprawdzianu kompetencji w klasach III
i VI i w próbnym egzaminie w klasie V.
-
Zmniejszenie
trudności wychowawczych.
|